ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

بازار داغ آجیل | گزارشی از رونق خرید آجیل شب عید

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۰
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
بازار داغ آجیل | گزارشی از رونق خرید آجیل شب عید
در آستانه فرارسیدن سال نو بازار آجیل و خشکبار مشهد بعد از دو سال به دلیل فروکش کردن تب کرونا دوباره داغ شده است. شاید ماجرای شما با آجیل شب عید، مشابه مردمی باشد که ما با آن‌ها گفتگو کردیم. اغلب آقایان با سه واژه مشترک جواب می‌دادند: «نخریم، چه کنیم؟».

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ در آستانه فرارسیدن سال نو بازار آجیل و خشکبار مشهد بعد از دو سال به دلیل فروکش کردن تب کرونا دوباره داغ شده است. شاید ماجرای شما با آجیل شب عید، مشابه مردمی باشد که ما با آن‌ها گفتگو کردیم. اغلب آقایان با سه واژه مشترک جواب می‌دادند: «نخریم، چه کنیم؟». طی یک قول وقرار که معلوم نیست کی و چطور منعقد شده است، گویی همه تصمیمشان را گرفته اند که امسال دیدوبازدید‌های نوروزی را ازسر بگیرند و خب، بعد از دو سال تعطیل بودن این مناسبت، از نگاه خیلی افراد نمی‌توان روی آجیل خط قرمز کشید و هرقدر هم کم، باید این قلم در فهرست پذیرایی نوروزی خانواده‌ها باشد. رونق دوباره بازار آجیل در مشهد، بهانه‌ای شد تا به این بازار در روز‌های منتهی به پایان سال سر بزنیم و وضعیت آن را بررسی کنیم.

تغییر در سبک خرید

خانم‌ها توضیحات مفصل تری درباره علت و شیوه خرید آجیل می‌دهند. خانمی که حدود ۵۰ سال دارد و فیش نوبتش را در دست گرفته و منتظر در یکی از آجیل فروشی‌های معروف مشهد در حاشیه وکیل آباد نشسته است، به شهرآرا می‌گوید: «خیلی از خانم‌ها درباره اینکه پذیرایی نوروزی در فامیلشان چطور باشد، باهم صحبت می‌کنند و وقتی یکی از اقوام تصمیم می‌گیرد آجیل هم بخرد، به طور طبیعی سایر اقوام نیز این کار را می‌کنند.

قبول دارم که قیمت هاسرسام آور شده است، اما هرچند کم باید این پذیرایی انجام شود.».
در میان خریداران آجیل، خرید ازسوی سازمان‌های خصوصی و دولتی نیز یک رسم معمول است. بسیاری از کارمندان ادارات و شرکت‌ها در این روزها، بسته‌های نوروزی را از محل کارشان به خانه می‌برند که معمولا آجیل هم بخشی از آن است و همین قلم شاید بخشی از نیاز مردم را تامین کند. اما بخش زیادی از مردم در این دسته قرار ندارند.

کم نیستند افراد و خانواده‌هایی که اعتقاد دارند نوروز به بچه‌ها تعلق دارد و ساختن روز‌های خوش را برای فرزندانشان در این مناسبت باستانی، اولویت می‌دانند. درمیان خریداران آجیل به این نوع افراد هم برمی خوریم. آقایی که تقریبا چهل ساله به نظر می‌رسد و خریدهایش را داخل خودرو پراید می‌چیند، به خبرنگار ما می‌گوید: من معلم هستم و درآمد آن چنانی ندارم. واقعیت این است که توان مالی برای خرید آجیل برای تمام مهمانانم را ندارم و این موضوع نیز در اقوام ما پذیرفته شده و بدون اشکال است، با این حال به اندازه وسعم و به قدری که همسر و بچه‌ها آجیل شب عید بخورند، خرید کردم.

آجیل مخلوط یا تفکیک؟

خیلی از افراد معتقدند خرید آجیل مخلوط اقتصادی و ارزان قیمت از فروشگاه‌های بی نام ونشان کار درستی نیست؛ چون مرغوبیت کالا، تازه بودن و همین طور میزان استفاده از مغز در آجیل‌های مخلوط، مشخص نیست. عده دیگر، اما معتقدند تهیه یک نسخه آماده یا همان آجیل مخلوط، ساده‌تر از خرید به تفکیک خشکبار و بعد ترکیب کردن آن است.

در این زمینه برخی فروشندگان برای جلب اعتماد مشتریان علاوه بر ارائه فهرست قیمت، جزئیات محتوای آجیل‌های مخلوط شان را نیز بیان می‌کنند. به عنوان مثال یک فروشگاه کم نام ونشان در شاندیز، آجیل مغز مخلوط اقتصادی خود را به قیمت هرکیلوگرم ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. این آجیل شامل پسته، بادام با پوست، فندق و بادام زمینی پوست کنده هرکدام ۲۰۰ گرم و تخمه کدو و ژاپنی هرکدام ۱۰۰ گرم است.
فروشگاه‌های کم سابقه‌تر که از طریق صفحات مجازی به فروش آجیل می‌پردازند، نیز قیمت‌های کمتری برای محصولاتشان تعیین کرده اند. به عنوان نمونه آجیل اقتصادی بین ۱۳۵ هزار تا ۱۸۰ هزارتومان به فروش می‌رود.

تقاضای مردم

رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار مشهد نیز دراین باره به باشگاه خبرنگاران گفته است: «تقاضای مردم برای خرید آجیل شب عید زیاد است و خرید آجیل برای ایام عید شروع شده است. همچنین سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارمندان خود خرید آجیل را آغاز کرده اند و بازار آجیل از وضعیت مناسبی برخوردار است.» علیرضا ارزانی ممقانی افزود: «هرکیلوگرم آجیل از ۱۳۰ تا ۵۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. در مراکز تنظیم بازار نیز آجیل به قیمت هرکیلوگرم ۱۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد.»

بازار داغ آجیل

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->